بوابة الجيل الجديد

السبت,17 نوفمبر , 2018

رئيس التحرير التنفيذي

إسلام السعيد

bainidek.com
حوارات وتحقيقات

فيديو.. "الجيل الجديد" تفتح ملف سائقي التوك توك ما لهم وما عليهم

6:47 PM _ تم النشر فى الثلاثاء,26 يناير , 2016

http://elshaari.rehabfm.com/images/News2015-7/41675.jpg
تقرير أحمد رفاعي

التوكتوك أو البجاج أو الركشة بالهندية، جمع "تكاتك" هو مركبة نارية ذات ثلات عجلات، تستخدم غالبا كويسلة للانتقال بالاجرة.

وسيلة انتقال مهمة فى مختلف مناطق ومحافظات مصر إلى الحد الذى أصبح فيه من النادر أن يخلو منه شارع، والانتشار الكبير للتوك توك جعله وسيلة انتقال أساسية لسكان بعض المناطق، كما صار المصدر الوحيد لدخل كثير من الأسر، ويوفر 200 ألف فرصة عمل سنوياً، و3 مليارات جنيه دخولاً شهرية لـ1.5 مليون مواطن منه، وحصيلة جماركه نصف مليار جنيه.

وأكدت دراسة أن «التوك توك» ساهم فى حل العديد من المشاكل منذ دخوله مصر، وأتاح العديد من الفرص الاقتصادية والاجتماعية خاصة للطبقات الفقيرة التى تعجز الدولة عن توفير فرص عمل أو متطلبات الحياة الكريمة لهم، مشيرة إلى أن العديد من الدول، بينها البرازيل، والهند، وتايلاند وجنوب أفريقيا، تعاملت مع قضية «التوك توك» بنجاح، وتوصلت لحلول عملية لتنظيمه فى شوارعها بشكل يعظم الاستفادة فى خلق فرص عمل وحل مشاكل المواصلات،وأكدت أن هناك عدداً من الدول الأوروبية مثل فرنسا وإيطاليا وهولندا تستخدم التوك توك كوسيلة مواصلات وفى الجولات السياحية، كما هو الحال فى منتجع الجونة السياحى أحد أرقى المنتجعات السياحية فى مصر.

ورصدت كاميرا "بوابة الجيل الجديد" ، تقرير عن أصحاب التوك توك في مصر وعن مطالبهم :

"عم عادل" صاحب توك توك بإحدي المناطق الشعبية بمصر قال:
"بقالي 10 سنين في مهنة التوك توك، وتكلفة التوك توك حوالي 35 ألف جنيه، قسط ، وبشتغل مطحون ليلا ونهار عشان ادفع قسط 1250 جنيه، وعندي أولاد في الجامعة ومصاريف يومية، والمفروض محافظ القاهرة يساعد في الترخيص عشان حقوقي ومحدش ياخد مني التوك توك، ومعنديش مشكلة اني ادفع ثمن الترخيص ويبقي لي خط سير.

وقال احد سائقي التوك توك أيضا:
"المفروض الي يسوق التوك توك يبقي معاه بطاقة ومش يقل سنة عن 18 سنة، عشان في ناس بتظلمنا اننا بنسوق بسرعة ونسرقهم ، وكلنا كدة بنتظلم ، وفي ناس كتير مشكلتهم انهم بيعموا علينا كلنا اننا بنمشي غلط او بنسرق".

إضافة الي احد سائقي:
"بقالي حوالي اكتر من 10 سنين بشتغل في اليوم 10 ساعات عشان ادفع ثمن القسط، واحنا مش كلنا حرامية او بنتحرش بحد، لا في ناس كتير كويسة وبتخاف علي الناس الي بيركبوا معاهم وبنساعدهم كمان".

وقال اصغر سائق للتوك توك بالمنطقة :
"بقالي نصف سنة بسوق، وسيبت التعليم عشان مش نافع فيه، ومش بخاف اعمل حادثة اهم حاجة التوك توك مش يحصل ليه حاجة.